Information med anledning av coronaviruset

I en tid med mycket oro har vi på Borlänge Energi ett viktigt budskap till dig som bor, jobbar eller befinner dig i Borlänge. Vi vill att du ska känna dig trygg med att vi planerar för och prioriterar vårt arbete så att nyttigheter du använder varje dag kommer att fortsätta levereras. Vi har höjt beredskapen och står väl rustade.

Kundmottagningen


På grund av lägre bemanning uppskattar vi om du använder andra kontaktvägar än fysiska besök till vår kundmottagning på Nygårdsvägen. 

Vi finns på telefon 0243-730 00 eller  e-post:kund@borlange-energi.se

Vid förkylnings- eller influensasymtom, även milda, ser vi det som en självklarhet att du inte besöker oss. Detta med anledning av den uppenbara risken för smittspridning.

När vi besöker dig i hemmet

Om du har ett inbokat besök från oss och har något sjukdomssymtom som exempelvis feber, ont i halsen, hosta, andningsbesvär eller andra förkylningssymtom ber vi dig att boka om besöket.

Är det ett akut problem hör du självklart av dig så löser vi det på bästa sätt. Uppge då vid felanmälan att du är sjuk.

Kontakta Kundservice på 0243-730 00.

Vid hembesök kommer våra medarbetare fråga dig innan vi går in i bostaden om du eller någon i hushållet visar sjukdomssymtom. Om du är sjuk kommer vi att boka om besöket. Om ditt problem är akut kommer vi att hjälpa dig och följa aktuella hygienrutiner.

Mätarbyten eller nyuppsättningar av mätare utförs som vanligt så länge mätaren sitter monterad utomhus.

Återvinningscentralen Fågelmyra

Just nu är det många som besöker vår återvinningscentral.  Vi vill be dig att visa hänsyn till medtrafikanter både på vägen upp och på avlämningsrampen. Vi uppskattar alla besök och kommer att göra det vi kan för att underlätta ditt lämnande av avfall.

Vid förkylnings- eller influensasymtom ska du inte besöka återvinningscentralerna.

Planera ditt besök
För dig som kan planera ditt besök vill vi tipsa om att komma på en vardag då det vanligtvis är gott om plats. Lugnast brukar det vara tisdag- och torsdag förmiddag klockan 07-10. Störst sannolikhet att hamna i kö är på  lördagar och söndagar mellan klockan 10 och 15.

Om du besöker återvinningscentralen ber vi dig tänka på att:

  • Hålla avstånd till besökare och personal
  • Låta barn vänta kvar i bilen
  • Sortera ditt avfall redan när du lastar bilen/släpet och lägg det i ordning efter kartan (länk)för att underlätta för dig själv vid urlastning.
I nuläget har vi inte möjlighet att hålla speciella öppettider för riskgrupper så våra råd är:
  • Be om möjligt om hjälp, så att du själv inte behöver ut i samhället, om du vill minimera risken för smitta.
  • Har du möjlighet så spara avfallet hemma tills detta gått över.
    Följ Folkhälsomyndighetens råd

Fågelmyra on tour och ris- och trädgårdsavfallsinsamlingen är inställda
Under rådande omständigheter med anledning av coronaviruset har vi bestämt att ställa in vårens Fågelmyra on tour och insamlingen av ris- och trädgårdsavfall.

 

 

Begränsade möjligheter att ta emot ”ta till vara”

Varje dag körs mängder av varor från Fågelmyra Återvinningscentral till Ta till vara-butiken i Åselby. Nu är butiken och därmed också varumottagningen stängd tillsvidare. Personalen, som är anställda av kommunen, behövs för att utföra samhällsnyttiga tjänster så som handling och medicinhämtning till riskgrupper med anledning av Coronaviruset. Vi är glada att resurserna kan användas för att hjälpa människor som är i stort behov av det.

För vår verksamhet i Ta till vara-rummet på Fågelmyra får det konsekvenser.
Utrymmet att ta emot saker kommer att vara mycket litet och därför vill vi be om er hjälp.

  • Vi är tacksamma om du som har möjlighet sparar dina saker till ett senare tillfälle
  •  Du som kommer med saker som kan återbrukas. Fråga personalen om det kan tas emot.
  • Möbler, sängar och andra stora saker kommer inte att kunna lämnas.
  • Undersök andra möjligheter att låta dina saker göra nytta hos någon annan. Blocket och olika köp/sälj/bortskänkes på internet kan vara ett bra alternativ.

Studiebesök

På grund av rådande läge kring ökad smittrisk av Corona (covid-19) så tar vi inte emot grupper. Beslutet gäller tillsvidare.

Kapaciteten i Borlänge stadsnät

Kapaciteten i vårt nät är mycket god, med goda förutsättningar för distansarbete.

Det är inte bara bredbandsnäten som avgör hur bra det går att använda digitala verktyg. Även olika tjänster (till exempel videosamtal) kan ha vissa begränsningar, samt vilken utrustning som finns för wifi.

För att säkerställa att det ska fungera för många anställda att kunna arbeta hemifrån, måste man även säkerställa kapaciteten i en organisations interna it-miljö. Det rör sig bland annat om vilken kapacitet som man som organisation och som privatperson har köpt av sin tjänsteleverantör, vilken typ av digitala verktyg som används och hur dessa används.

Om man upplever störningar vid hemarbete så är ett tips att inte köra streamingtjänster såsom SVT Play, HBO, Netflix etc samtidigt - Dessa tar "mycket" bandbredd.

Vi övervakar kontinuerligt vårt nät och bandbredden och den har ökat, men det är långt kvar tills vi ser att vi måste sätta in åtgärder.

 

EPiTrace logger